Pas godt på dig selv i Corona-tiden – kom godt igennem krisen

Verden er helt anderledes, end vi nogensinde har oplevet den. Coronasmitten er et vilkår overalt. Fra regeringen har vi fået en række anvisninger, så vi kan passe på os selv og hinanden – og alle være med til at mindske smitten og trække tiden ud, så sundhedsvæsenet kan følge med. 

Kun en lille procentdel er smittet. Men alle er påvirket. Nogle faggrupper er ekstra pressede – andre har pludselig fået god tid. Vi følger med i nyhederne og det er ikke sjovt at forestille sig, hvor slemt det kan gå.

Vi må finde balancen og huske på, at vi kommer igennem det og livet bliver normalt igen. Måske på en anden måde. Det er nemt at falde ind i en masse bekymringer, men ingen har glæde af, at du går i panik. Det løser ingenting. Tværtimod. Det er meget bedre, du så vidt muligt giver dig selv lov til at være i letheden.

Her er en række ideer til, hvordan du kommer godt igennem krisen:

  • Er du én af dem, der lige nu skal opholde dig hjemme, så udnyt tiden godt. Hvad vil du gerne gøre, mens du har god tid? Hvad vil du være klogere på? Grib chancen og kom i gang. Gå i gang med det projekt, du længe har ønsket dig, men udskudt. Selvom der er begrænsninger i din udfoldelse, kan du sagtens tage dig kærligt at din krop, din kreativitet, dit hjem og din have. Bestem dig for, hvad du vil udrette, nu hvor du er hjemme i 2 uger – måske mere. Hvad vil du være glad fog taknemmelig for at se tilbage på efter tiden med Corona?
  • Når bekymringen melder sig, så husk, at det er tanken om, hvad der kan ske, der bekymrer dig. Prøv at observere tanken og undersøg, hvordan den påvirker dig. Overvej hvordan det ville være, hvis du aldrig havde tænkt tanken. Prøv at puste dine bekymrede tanker væk som var de mælkebøttefrø.  
  • Sørg for at have en god “modgift” når tankerne bliver tunge. Læs opbyggelige bøger, der giver dig et andet perspektiv. Lyt til din yndlingsmusik. Dans. Skriv ned hvad du er taknemmelig for. Lad solsortens sang ramme dit hjerte. Nyd alt det, der lige nu pibler op af jorden. Hvad står der på din “optursliste”?
  • Genvej til din gode grundtilstand: Kender du hjerteøvelsen? Fokuser på dit hjerteområde og træk vejret derigennem. Tænk på en du elsker mens du trække vejret igennem hjerteområdet. Øvelsen er nem og den virker her og nu.
  • Skulle det ske, du får en impuls til at spise, fordi du tænker bekymrede tanker, så ved du, at det er fordi, du mest af alt ønsker ro. Hvordan kan du ellers mærke din indre ro?
  • Husk, at du er lavet af noget godt og at selveste livskraften bor i dig. Du kan så meget. Din krop er fantastisk.
  • En alvorlig situation, som vi oplever nu, er en god lejlighed til at reflektere over livet. Alting sættes i et helt andet perspektiv. Hvordan vil du helst leve? Hvad ønsker du dig af fremtiden? Hvad er vigtigt for dig? Hvad skal være anderledes fremover?

 

Læs mere om tanker her