Ilse ville ha’ sin talje igen. Og passe en bestemt kjole til sin søns bryllup. Det lykkedes. 

Ilse var slank indtil omkring 40-års alderen, hvor hun på grund af travlhed fik tillagt sig dårlige spisevaner og fik sparsom motion – og lagde grunden til stress. Hun belønnede sig selv med noget sødt, når hun skulle slappe af eller var ked af det. Hun tog 20 kg på.

Ilse fortæller:

Et års tid før jeg fyldte 50 år, besluttede jeg mig for, at jeg skulle tabe mig. Jeg gik på kur og begyndte at motionere regelmæssigt. Og tabte 10 kg. Det gik godt et år eller to. Så blev livet svært igen, og jeg tog de 10 kg på.

Jeg har været medlem af Klub Naturligvægt i flere år uden at bruge det særlig meget, men hver gang, jeg besøgte Naturligvægt, tog jeg noget med mig derfra.

Jeg kunne tabe et par kilo, men så fik jeg travlt eller var på ferie, og vupti så var de på igen. Efterhånden vidste jeg en masse om kost, motion og følelser, men jeg satte det ikke sammen.

Vendepunktet

I begyndelsen af 2018 var jeg helt udmattet efter en slem omgang influenza. Da jeg tænkte efter, havde jeg været syg hver vinter i de sidste 7 år, og det fik mig til at tænke, at noget var helt galt. Normalt spiste jeg kun junkfood, når jeg var syg, men nu bad jeg min mand om at købe grøntsagsjuicer, gode supper og frugt.

Jeg tog en beslutning om, at det var nu, at jeg ville give min krop omsorg og god næring. Jeg satte et mål: Jeg ville passe en bestemt kjole til min søns bryllup i august. Jeg ville af med 10 kilo – og jeg ville have min talje igen. 

Det mål nåede jeg. 

En anden god grund til, at jeg ville sætte fokus på sundheden, er at jeg kan følge trop med børnebørnene.  De er min store glæde.

Her er hvad jeg gjorde:

  • Jeg brugte en app for at få overblik over hvad jeg spiste. Det var der, jeg med skræk så, hvor mange kalorier, der er i en scone! 
  • Jeg fulgte Lones onlineforløb: ”Dit nye mindset gør dig naturligt slank” og gennemgik lektionerne. Det var vigtigt for mig at vise mig selv, at jeg kunne gennemføre det.
  • Jeg begyndte at bevæge mig. Jeg gik ture, trænede i motionscenter – og går nu til yoga. Motion har altid været min akilleshæl, men jeg tror yoga og gåture er vejen for mig.
  • Jeg spiste mindre frugt og altid mindst 100 gram grøntsager til frokost og til aften.
  • Jeg delte mine tanker med de andre i Klub Naturligvægt’s ”Forum” og læste deres overvejelser. Uden fællesskabet – og den tillid, vi har til hinanden – samt de altid kærlige, omsorgsfulde og ind i mellem humoristiske bemærkninger, var jeg ikke nået i mål.
  • Jeg fandt ud af, at når jeg skrev mig igennem en tankeøvelse, kom der nye indsigter frem – og jeg så mine vaner i et nyt lys.
  • Jeg fandt ud af, at kost og motion ikke hjalp noget, hvis mine tanker ikke var med. Det her var ikke en slankekur, der skulle overstås, men en ændring i mit mindset og en ny livsstil.
  • Jeg fandt ud af, at jeg havde glemt, hvad det ville sige at være sulten og mæt. 
  • Jeg opdagede, at jeg spiste meget hurtigt – og altid 2 portioner uden at mærke efter, om jeg var sulten.
  • Jeg lærte, at når jeg står op for mig selv på en respektfuld måde, har jeg det godt. 

Status i februar 2019:

  • Jeg nåede mit mål i august. Jeg tabte 10 kg og har holdt vægten siden. 
  • Jeg skiftede næsten hele sommergarderoben ud, da meget var blevet for stort.
  • Jeg har lært at mærke sult og mæthed igen. Jeg kan mærke min krop.
  • Jeg er begyndt at spise langsommere, som dengang jeg var ung. 
  • Tanker er helt afgørende for, at jeg blev slank.
  • Jeg har fået nye gode vaner. Vaner er, når man ikke tænker over det.

Jeg lærte at alt er tilladt, at nyde min mad – og at alt har en konsekvens

Undervejs har jeg ikke følt, at jeg har været på slankekur, men jeg har taget nogle beslutninger. Når vægten efter en ferie er gået 1-2 kg op, er jeg ekstra opmærksom på, hvad jeg spiser i en uge eller to. Så er jeg tilbage til ”normalvægten” igen.

Jeg spiser kage, chokolade og hvad jeg kan lide og indimellem et glas vin. Men nu tager jeg et lille stykke og mærker efter, om jeg vil have et mere. Jeg nyder hver en bid – og jeg fortryder intet.

Førhen, når jeg fortalte mig selv, at jeg ikke måtte spise dette eller hint, begyndte diskussionen i mit hoved: ”Det skal du ikke bestemme” vs. ”Vær nu fornuftig”. I Naturligvægt lærte jeg, at alt er tilladt. At jeg skulle nyde min mad, at der ikke er noget, der er forbudt, at alt har en konsekvens – og at det altid er mit valg.

Det begyndte med at jeg tog min beslutning, satte mig et mål – og overvejede hvad der ville hjælpe mig.

Nu har jeg nået en vægt, der betyder, at jeg føler mig godt tilpas. Jeg kan passe det tøj, jeg gerne vil gå med. Måske vil jeg af med 5 kg mere. Om det er gammel forfængelighed eller om det reelt er hvad min krop har brug for, ved jeg ikke endnu. Men jeg ved, hvad jeg skal gøre, hvis jeg vil tabe mig mere.

 Deltag i det onlineforløb, som Ilse havde succes med.

Læs her om “Dit mindset gør dig naturligt slank” Vi går i gang fredag d. 22. februar.