Fra slankekur til optur

Opslidende slankekure vil medføre vægttab, men ofte kun for en kort bemærkning. Mange tager på igen. Måske endda mere end før.

En striks slankekur hjælpe dig ikke i mål med naturlig vægt. Du bliver tyk af din slankekur. Og endnu værre – du bliver stresset. Og så tager du mere på. 

Efter kuren vil det stadig være en kamp at holde vægten. Og du fik ikke et naturligt forhold til mad. Tværtimod tænker du endnu mere i forbud og i “alt eller intet” og du kan få lyst til at spise i trods.

Det er ikke naturligt at følge en række forbud, som fører til kamp og afsavn. Det bliver en stresset slalom uden om det, du vil undgå. Hvis du insisterer på at følge en kur til punkt og prikke og du slår hårdt ned på enhver afvigelse, bliver du stresset. Og så blir det endnu sværere. Den kostplan, der skulle give dig en slank og sund krop, ender med at gøre dit forhold til mad mere vanskeligt. Det er ubehageligt – og du får stress.

Stress er en tanke, der giver signal om at noget er farligt

Stress er noget, du gør med dine tanker. Du sender besked til kroppen om, at der er noget farligt på færde. Kroppen gør sig klar med kamp- eller flygt-hormoner som adrenalin og cortisol. Det påvirker bl.a. din puls og dit blodtryk. Din krop er klog, så den skruer ned for det i øjeblikket uvæsentlige som fx. dit immunforsvar, din forbrænding og din fordøjelse, så du får al energien til rådighed. Det gir mening, hvis du bliver truet og skal tage kampen op eller hurtigt løbe væk. Men det er ikke det, vi taler om her.

En bekymret tanke forstyrrer din krop. Det kan være tanken om, at du skal følge en kostplan til punkt og prikke for at blive slank. Men det kan også være tanken om, at du er for tyk, at du ikke er god nok, at der er nogen, der ikke ka’ li’ dig, at du ikke kan leve op til andres forventninger eller dine egne krav, at der ikke er penge nok, at du mister kontrol, anseelse eller prestige. Tanken stresser selv om den handler om noget, der skete skete sidste år. Eller for 10 år siden.

Når du sidder fast i bekymrede tanker – og ikke stopper tankestrømmen, vil du føle dig handlingslammet og frustreret. Selv om det kun er tanker, vil de på sigt stresse og forstyrre din krop. Du kan få spændinger, forstoppelse, diarre, betændelse, krampe, inflammation, smerter, du kan blive svimmel, hobe fedt op – og sove dårligt. Du kan få alle mulige skavanker af stresshormonerne.

Tag hellere på optur

Du skal huske, at du fra naturens side har det godt. Det er naturligt, at du har god kontakt med din krop, at du føler dig glad og afslappet, og at du vælger din mad med en kombination af sanser, viden, og en rar kropsfornemmelse. Den bedste vejledning får du fra din krop. Det er naturligt for din krop at være sund og slank. Og det en dejlig tanke, der varmer og glæder.

Hvis du er langt væk fra din naturlige tilstand, må du styrke den. Og indrette dit liv, så der er plads til dig. Du må tage på optur hver dag. Modsat nedtur, hvor du trækker dig selv ned med tanker om, hvad der er svært – krydret med masser af eksempler, der beviser det. Det kan virke så overbevisende, at vi tror, det er hele sandheden om vores liv.

Men hvis noget er sandt, er det at tage på “optur” og minde dig selv om din naturlige glade tilstand. Her er 5 tips, der styrker opturen:

  1. Husk at sige tak. Vær taknemmelig over din dag, dine muligheder, dit liv. Der er så meget vi kan sige tak for – både stort og småt. Lad det blive en god daglig vane.
  2. Vær nærværende. Koncentrér dig om det, du er i gang med. Din vejrtrækning, dine bevægelser, dine samtaler, dine praktiske opgaver, dine interesser, dine måltider. ALT.
  3. Vær i god kontakt med din krop og gør hvad du kan for at opfylde dens behov. Den skal have næring, vand, luft, bevægelse, hvile og søvn. Jo bedre du sørger for din krop, jo mere energi og glæde mærker du.
  4. Giv plads til din kreativitet. Lad din kreative skaberevne få liv i alt, hvad du gør. Både i de daglige gøremål, men også helt konkret som kreative sysler, hvor du glæder dig over det, du frembringer.
  5. Husk at du er en del af naturen. Daglige gåture i naturen – eller en park eller have – er et must. Træk vejret ind og mærk at du er forbundet med resten af verden. Snus til fyrretræerne, nyd fuglene og de smukke vækster. Tag det hele ind – og mærk at du også er natur. Det er forunderligt.

Gør disse 5 punkter til en fast del af din hverdag. Tag dem med allesammen og kombinér dem på kryds og tværs. Tager du bare 2 eller 3 får de ikke den gode virkning. Når du lever efter dine naturlige principper, vil du slappe af, mærke din krop – og træffe de valg, du i længden bliver mest glad for. Det giver en dyb og meget velkommen ro, der automatisk giver dig lyst til at en sund livsstil. Den gode tilstand gør dig slank – helt naturligt.

Kodeordene er bevidsthed, selvkærlighed og fornøjelse.

Lyder det utopisk? Måske. Men det er altså helt naturligt. Også for dig.

 

LÆS om Ilse, der tog beslutningen, ændrede sine tanker og vaner – slap 10 kilo og fik sin talje igen

 

I Klub Naturligvægt får du hjælp til at ændre tanker og vaner. Fredag d. 21. februar begynder forårets store tema: Dit nye mindset gør dig naturligt slank.