Dit madmindset bestemmer hvad du spiser

[madmindset] Det er ikke tilfældigt, hvad du putter på din tallerken. Eller i munden. Langt fra. Du har dine mønstre og vaner, som du helst ikke afviger fra. Du siger ja tak, når dit madmindset vil ha’ det sådan. Og nej tak når mindsettet fortæller dig at du skal gøre det.

Du har skabt dit mindset gennem dit liv. Og det bestemmer dine vaner. Hvis dine tanker engang i tidernes morgen blev kodet til at hade sund mad og grøntsager, gælder det også mange år efter. Hvis du har besluttet dig for, at du aldrig at opleve sult, vil du altid sørge for at være lidt på forkant og spise på forhånd. Og hvis du engang har bestemt dig for, at det med vægten er svært, så er det svært.

Men det hele kan ændres. Første skridt er at erkende problemet.  

Afhængig af hvad du har hørt, smagt, set, oplevet og besluttet, har du fået en “sådan-vil-jeg-ha-det-skabelon”, der hjælper dig med at vælge i din hverdag. Reglerne er ikke nødvendigvis stramme og regelrette, de kan sagtens være “loose – ala, jeg vil ingen regler have”, eller “det er vigtigst at vi hygger os”. Men de er der. Du har dine vaner.

Vi har regler for alt

Vi mennesker er vanedyr. Vi føler os trygge, når tingene er som de plejer. Ikke sådan, at vi ikke kan li’ forandring. Men det skal gerne ske efter den skitse, vi selv har kodet. Vi har regler for, hvad vi spiser og ikke spiser – morgen, middag og aften, til påske og jul, til hverdag og fest, og alt efter hvilket humør vi er i.

Mindsettets formål er at gøre beslutningerne lettere for dig. Er du trist, ved du hvad du skal gøre. Dit mindset fortæller dig det.  For mange af livets forhold har du en indre – ofte ubevidst – regel, så du ikke behøver at overveje det. Det er vaner.

Når du følger dit madmindset, føles det rigtigt.  Følger du ikke dine indre regler, synes du, det føles forkert.  I hvert fald mens du spiser. Men måske er du ikke begejstret for dine regler EFTER du har spist. Du kan opleve, at de modarbejder dit ønske om at blive slank, fordi du har fortrudt det, du lige har fortærret. Du følte måske, at der var en usynlig kraft, der førte din hånd til munden. Og du opdagede det først bagefter. Så er det, at maden har taget magten. Du står i et dilemma.

Du kan ændre dit mindset

Selvom du handler efter din “tankeskabelon”, hænger du ikke mere på det, end du selv vil. Du kan godt ændre det. Men ikke ved at tage en beslutning om at det er nok. At der skal andre boller på suppen – og at nu vil du give den en skalle med en streng kostplan. Det gør det tværtimod sværere, fordi dine indre regler vil føle sig truet – og træde endnu tydeligere frem.

Dine gamle mønstre reagerer ikke, fordi din fornuft siger dig, at det ikke er en vildt god idé at spise til du er propmæt, når du gerne vil ned i vægt. Eller hvis du ærgrer dig over, hvad du lige har spist og skælder dig selv ud for det.

Det er ikke fornuften, der gælder her. Og heller ikke dine følelser. De ændrer ikke dit mindset. Du må omdefinere dine regler på et dybere plan. Og samtidig have tålmodighed med at give de nye regler den samme opmærksomhed, som de gamle har fået.

Dit nye madmindset

Og det er en god idé at gøre det, for du er ikke tilfreds med at maden styrer dig. Det skal være dig, der styrer maden. Og det kan du komme til. Vær nysgerrig og hold øje med dig selv. Fang de tanker, der fortæller dig, at du skal spise det, du plejer at fortryde. Indfør nye, tidsvarende tanker, der passer dig bedre. Væn dig til at tænke på de nye tanker igen og igen, indtil de virker lige så effektivt som de gamle tanker. Og gør det kærligt. Det tager tid.

Vær altid kærlig mod dig selv – og især i den periode, du skaber ændringer. Din krop er suverænt dit vigtigste aktiv. Det er den, der holder dig i live. Du har så meget brug for den. Derfor må du aldrig udsætte din krop for had eller gøre den til et objekt, der skal fixes. Send kun kærlige tanker til din krop. Gerne mange 🙂

Du skal frem til at holde mad og følelser adskilt. Maden skal være til glæde og gavn for dine sanser og din krop. Væn dig til at tage dig kærligt af dine følelser på en anden måde end ved at spise. Her er din nye regel: “Jeg tænker kærligt om mig selv – og jeg passer godt på mig selv”.

Vil du ha’ et nyt mindset, der gavner vægten?

I Klub Naturligvægt bliver du trænet i at tænke tanker, der med tiden viser sig på din vægt. Året rundt har vi temaer, der tager sig af mindsettet, den gode selvkærlige tilstand, kroppens behov og dine valg. Du har altid adgang til et værdifuldt materiale med øvelser, videoer og lydfiler – med konkrete redskaber til at ændre tanker og tage dig kærligt af dine følelser.

Læs fx. mine interviews med naturligt slanke kvinder og find ud af, hvordan de spiser og hvad de tænker om mad. Her kan du læse om hvordan Nynne gør. Hvad vil du svare til de samme spørgsmål?

Er du utålmodig, og vil ha’ noget til at ske nu og her, skulle du kigge nærmere på Mentorforløbet.

Vil du snuse til metoden, kan du her snuppe Naturligvægt’s 10 afgørende kick-off’s, der rykker på vægten.