Dit mindset bestemmer hvad du spiser

[mindset] Det er ikke tilfældigt, hvad du putter på din tallerken. Eller i munden. Langt fra. Du har dine mønstre og vaner, som du helst ikke afviger fra. Du siger ja tak, når dit madmindset vil ha’ det sådan. Og nej tak når mindsettet vurderer, at det er bedst.

Du har skabt dit mindset gennem dit liv. Hvis du engang i tidernes morgen har kodet dine tanker til at holde meget af grøntsager, gælder det også mange år efter. Og hvis du har besluttet dig for at du aldrig at opleve sult, vil du altid sørge for at være lidt på forkant og spise på forhånd. Og hvis du én gang har bestemt dig for at du ikke bryder dig om fisk, skal der noget til at omvende dig.

Afhængig af hvad du har hørt, smagt, set, oplevet og besluttet, har du fået en slags “sådan-vil-jeg-ha-det-skabelon”, der hjælper dig med at vælge i din hverdag. Reglerne er ikke nødvendigvis stramme og regelrette, de kan sagtens være “loose – ala, jeg vil ingen regler have”, eller “det er vigtigst at vi hygger os” – men de er der.

Vi har regler for alt

Vi mennesker er vanedyr. Vi føler os trygge, når tingene er som de plejer. Ikke sådan, at vi ikke kan li’ forandring. Men det skal helst ske efter den skitse, vi har kodet os selv. Vi har regler for, hvad vi spiser og ikke spiser – morgen, middag og aften, til påske og jul, til hverdag og fest, og alt efter hvilket humør vi er i.

Madmindsettets formål er at gøre beslutningerne lettere for dig. Er du trist, griber du ud efter det du plejer – alt efter dit mindset. Du har en indre – ofte ubevidst – regel for enhver situation – uden at du behøver at overveje det. Det er blevet til vaner.

Når du følger dit madmindset, føles det rigtigt. I hvert fald mens du spiser. Følger du ikke dine regler, synes du, der mangler noget. Men måske er du ikke begejstret for dine regler EFTER du har spist. Måske vil du endda opleve, at de modarbejder dit ønske om at blive slank, fordi du har fortrudt det, du lige har fortærret. Du følte måske, at der var en usynlig kraft, der førte din hånd til munden. Og du opdagede det først bagefter. Så er det, at maden har taget magten.

Du kan ændre dit mindset

Selvom du handler efter din faste “tankeskabelon”, hænger du ikke mere på det, end du selv vil. Du kan sagtens ændre det. Men ikke ved at tage en beslutning om at det er nok. At der skal andre boller på suppen – og at nu vil du give den en skalle.

Dine mønstre reagerer ikke fordi din fornuft siger dig, at det ikke er en vildt god idé at spise til du er propmæt, når du gerne vil ned i vægt. Eller hvis du ærgrer dig over hvad du lige har spist og skælder dig selv ud for det.

Fornuften og følelserne kan ikke ændre dit madmindset. Du må omdefinere dine regler på et dybere plan. Og have tålmodighed til at give dine nye regler den samme opmærksomhed som de gamle har fået. Altså mange gentagelser – og 100% tro på det.

Dit nye mindset

Det skal selvfølgelig ikke være maden, der styrer dig. Du skal styre maden. Og det kan du komme til. Vær nysgerrig og hold øje med dig selv. Fang de tanker, der fortæller dig, at du skal spise det, du plejer at fortryde. Indfør nye, tidsvarende tanker, der passer dig bedre. Væn dig til at tænke på de nye tanker igen og igen, indtil de virker lige så effektivt som de gamle tanker. Og gør det kærligt. Det tager tid.

Vær kærlig mod dig selv – især i den periode. Uanset hvad du vejer, er din krop suverænt dit vigtigste aktiv. Det er den, der holder dig i live. Du må aldrig udsætte din krop for had eller gøre den til et objekt, der skal fixes. Send kun kærlige tanker til din krop. Gerne mange 🙂

Hold så vidt muligt mad og følelser adskilt. Maden skal være til glæde og gavn for dine sanser og din krop. Væn dig til at tage dig kærligt af dine følelser på en anden måde end ved at spise. Her er din nye regel: “Jeg tænker kærligt om mig selv – og jeg passer godt på mig selv”.

Vil du ha’ et nyt mindset?

Du er velkommen i Klub Naturligvægt. Tag lektionerne i den rækkefølge du vil. De virker alligevel. Lektion 8 giver dig konkrete redskaber til at ændre tanker. Lektion 11 hjælper dig så du kan tage dig kærligt af dine følelser. Lektion 9 giver dig værdifulde tips til at komme i bedre kontakt med din krop. Læs mine interviews med naturligt slanke kvinder og find ud af hvordan de spiser og hvad de tænker om mad. Og læs artiklen om de 12 punkter, der fører til mere selvkærlighed.

Hvis du er utålmodig, og du vil ha’ noget godt til at ske nu og her, skulle du kigge nærmere på Mentorforløbet.

Men begynd bare med Naturligvægt’s 10 afgørende kick-off’s, der rykker på vægten.