3 typer, der har bakset med at komme ned i vægt

Mangeårigt vægtproblem - er det håbløst? Lone Ladefoged, Slankeekspert & NLP PsykoterapeutMange kvinder ønsker sig ned i vægt – med alt fra nogle få kilo til virkelig mange. Af forfængelighedsgrunde. Af sundhedsgrunde. Af andre grunde. Mange der “bare” vil ganske få kilo ned i vægt, undskylder at det er så lidt og det” ikke er noget” sammenlignet med de medsøstre, der virkelig er tynget.

Uanset årsag og antal kilo er det en helt personlig sag at ønske sig ned i vægt. Og det må gerne være af hensyn til forfængeligheden. Her er ingen smagsdommere. Hvad du ønsker dig, er hvad du ønsker dig. Og det er i orden. Punktum. Og jo før du kommer i gang jo bedre. Det er altid den bedste strategi at tage fat nu – og ikke udsætte. Det bliver det ikke nemmere af i denne her sammenhæng.

Selvom ønsket er stort, er det ikke altid det går i opfyldelse lige med det samme. Mange råd om, hvordan man kommer ned i vægt, strider mod hinanden, og det er ikke sådan at overskue, hvad der er bedst i længden.

Alt for mange spekulationer om vægten

Statistikken viser tydeligt at det ikke er spor ligetil at finde ud af. 44% af danske kvinder er overvægtige. I 2005 var tallet 39%. I samme periode er ’svært overvægtige’ steget fra 13% til 15%. Gennemsnitligt har hver eneste dansk kvinde taget 1,4 kilo på i løbet af de sidste 10 år. Det er sket samtidig med at vi har haft massiv oplysning om sund levevis. Hvilket tydeligt fortæller, at gode råd om kost ikke virker. I hvert fald ikke, når de står alene.

Er du fanget i den triste statistik – og vil du ud af den hurtigst muligt, så læs endelig videre.

Der kan der gå flere år med overvejelser, spekulationer og hel- og halvhjertede forsøg, der ikke fører til nogen løsning, men sådan behøver det ikke at være. Der er en vej ud. Og du må gøre noget andet, end du plejer.

Her er de 3 typer, der kommer til mig i min praksis. Kan du genkende dig selv i én af dem?

1. De har villet – og alligevel ikke villet

Hvis du er type 1, har tænkt over det længe. Måske endda meget meget længe. Du har tænkt, at du burde gøre noget, men samtidig har du også altid været glad for din krop som den er. Med deller og det hele. Og du gider ærlig talt ikke at lade dig diktere af noget som helst. Du forbeholder dig din ret til at veje det du gør.

Når du indimellem har tænkt, at du skulle ned i vægt, har det ikke rigtig har passet ind i dit liv. For der er så meget. Du ved også, at det er lidt af et skåplan, for der vil altid være meget.

Jeg kan fortælle dig, at når først du kommer i gang, bliver du lettet over, hvor ligetil det er. Du vil nyde de resultater, der kommer – og undre dig over hvorfor det skulle vare så længe, før du gik i gang.

2. De kan selv – og de har gået alene med det i årevis

Type 2 kan selv. Eller du tror du i hvert fald du kan – hvis du er type 2. For du ved alt om mad. Og motion. Du har måske endda en uddannelse indenfor kost og ernæring. Eller du har ligefrem dyrket elitesport. Så du synes ærlig talt, at du burde kunne selv. Og at det er lidt fjollet at bruge penge på at få hjælp, når du godt ved, hvad det drejer sig om.

Du ved, hvad du skal. Du skal bare lige ha’ det sat i system. Men hånden på hjertet. Hvor længe har du prøvet? Og mange gange har du gyset over at det rent faktisk ikke har virket, det du gør.

Vi skal ikke kunne alting selv. Det er ikke meningen, at vi skal knokle alene med vores problemer på 7. år. Der er hjælp at få. Du skal bare række ud. Andre mennesker er vigtige, når vi skal rykke på noget, vi synes er svært. Hvad er det værd for dig at få løst dit problem? Hvad vil det betyde for dig at sige farvel til ærgelser og bekymringer over vægten for altid?

3. De har prøvet det hele og forstår ikke, hvorfor det ikke har virket, for de gør jo alt det rigtige

Er du type 3, har du været langt omkring. Du kender alle kost-retninger og har prøvet de fleste. Du har trænet til du var helt blå i hovedet. Du har virkelig hængt i og fulgt opskrifter til punkt og prikke. Meget af det har også virket, men ikke i længden, så du har været op og ned i vægt flere gange. Det er en sej omgang med den yoyo-vægt.

Du overbevist om, at du gør alt det rigtige for at komme ned i vægt. Men alligevel er du ikke kommet i mål, i hvert fald ikke, så du er sikker på at du bliver der. Du har forsøgt så mange gange, at du faktisk ikke orker mere. Men på den anden side orker du heller ikke sumpe rundt i problemet resten af dit liv.

Du ved, at den mentale tilgang er vigtig – og også at det er skørt ikke at tage den med i projektet, men fordi du har udskudt det så længe, er det blevet mere og mere uoverskueligt at tænke på – måske i takt med at vægten er steget.

Gør noget andet end du plejer, når du vil ned i vægt

Som du kan se, kan overvejelsesfasen være lang og sej. Sådan må det være, for vi skal have tid og lejlighed til at mærke godt efter, hvad vi helst vil – hvad der er bedst for os. Det gør man ikke på 10 minutter. Men på den anden side behøver det heller ikke at trække i langdrag. Det er lige med at finde balancen. Det vigtigste er, at du på et tidspunkt – når nok er nok – kommer videre med det du tror på, er bedst for dig.

Lær at tænke og spise som de naturligt slanke

Hvis du savner en god plan for et lettere liv, må du gerne få Naturligvægtmetodens plan. Det særlige ved den er de 5 principper, der giver overblik over de vigtigste områder, der skal have omsorg. Den viser vej til ro i maven og fred i sjælen. Her er “råplanen”. De vigtige detaljer, strategier og ressourcer kommer på plads hen ad vejen.

  1. Du tager din beslutning – og nyder dit ansvar
  2. Du giver din krop kærlig opmærksomhed
  3. Du tænker de tanker, der gør dig glad
  4. Du skruer op for bevidstheden
  5. Du lytter til din indre vejledning

Det er en god idé at få disse 5 områder på plads i dit sind og dit liv. Så bliver det tydeligt for dig hvad du går efter. Så vil du tænke kærligt om dig selv, din krop og din mad. Så ved du hvordan du sender kedelige tanker videre uden dig. Så kan du altid finde den gode tilstand. Så vil du lytte til dig selv og dine egne kloge idéer. Disse 5 principper vil gøre dig til eksperten i dit liv, så det er dig, der ved, hvad der er bedst for dig. De giver ro i maven og fred i sjælen.

Du er den vigtigste ressource i dit liv. Det er afgørende for dig, at din krop fungerer optimalt og leverer den energi, du har brug for, så du kan udrette det, du ønsker her i livet. Og så du kan leve godt og længe. På den skønne måde. Og nyde livets glæder med din familie og dine venner.

Onlineforløbet starter fredag d. 23. februar

Du kan fx. begynde med at få det samme mindset som de naturligt slanke. Det kan du i Klub Naturligvægts næste onlineforløb, der starter fredag d. 23. februar.

På 14 uger bliver du – via videoer, lydfiler og øvelser – indført i hvordan de naturligt slanke tænker og hvordan de vælger deres mad.

I klubben er der masser af “bonusmateriale” I MAD&MOTION kan du fx. læse mine 10 interviews med naturligt slanke kvinder. Ja, de har meget tilfælles, men de er også helt forskellige, så når du bliver én af dem, er det på din egen personlige måde.

Forløbet er gratis for medlemmer af Klub Naturligvægt. Læs mere om forløbet her.

 

/ NLP-psykoterapeut Lone Ladefoged

Læs mere om de 5 principper i min gratis guide om de “5 afgørende områder, du ikke må overse – og hvad du kan gøre ved dem”. Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev. 

 

Kommentarer

kommentarer